Header image

Reis naar de zes WaardenWerelden

Waardengedreven strategisch beleidsplan of schoolplan

Bij het de ontwikkeling van een strategisch beleidsplan/ koersplan of schoolplan is focus op waarden en trends die van betekenis zijn voor leerlingen, ouders, leraren en medewerkers belangrijk.

 

Waarden zijn onze idealen, daar waar we waarde aan hechten in het leven. Waarden gaat over wensen, behoeften en drijfveren. Als je in verbinding bent met je waarden wordt het een drijfveer en wil je er ook naar handelen. Dit geldt zowel op persoonlijk- als op organisatieniveau.

Om vanuit waarden de basis van jouw strategisch beleid te formuleren, ontwikkelde FamilyFactor het inspirerende en richtinggevende WaardenWerelden-model. Met het WaardenWerelden-model verbinden we maatschappelijke trends, waarden van de doelgroep en waarden van de organisatie met elkaar.

 

Ontstaan van de WaardenWerelden

De zes WaardenWerelden van FamilyFactor vertegenwoordigen de waarden van kinderen, jongeren, ouders en leraren. De WaardenWerelden zijn dan ook ontwikkeld door met hen in gesprek te gaan. “Aan de waarden die relevant zijn voor de doelgroep koppelden we maatschappelijke trends. Zo houden we niet alleen rekening met de doelgroep, maar ook met de huidige tijdsgeest, trends en ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van technologie, ecologie, economie en maatschappij.”

Benieuwd naar wat FamilyFactor voor jouw onderwijsstichting of school kan betekenen? Lees meer

WaardenWerelden uitgelegd

Managing partner Krista Kleinveld vertelt: “Samen reizen we door de WaardenWerelden. “Met elke onderwijsstichting of school komen we gezamenlijk tot een keuze voor twee of drie WaardenWerelden. We starten met de ankerwereld, gebaseerd op het DNA en gekoppeld aan de oorsprong van de organisatie. Zodra de ankerwereld is vastgesteld, reizen we door naar de ambitiewereld.”

 

Ook voor het vaststellen van de ambitiewereld gaat FamilyFactor in gesprek met meerdere betrokkenen: van medewerkers tot bestuur, van leraren tot leerlingen en ouders en van (G)MR tot Raad van Toezicht. “We formuleren samen de ambities, de gemeenschappelijke, verbindende waarden en welke betekenis daaraan wordt gegeven.”

 

Soms is een derde wereld relevant met betrekking tot de tone of voice. “Deze WaardenWereld geeft richting aan de beelden en stijl waarin jouw verhaal zichtbaar en voelbaar wordt gemaakt en naar interne en externe communicatie kan worden vertaald.”

 

De gekozen WaardenWerelden en onderliggende waarden geven focus aan (de formulering) van jullie strategie, communicatie en pr. Het resultaat laat zien waar je als stichting of school voor staat en geeft richting aan denken en doen.

Stappenplan

Om tot een goede visie, missie, kernwaarden en strategie te komen, doorlopen we vier stappen. Bekijk het stappenplan.