Header image

Maartje en Krista over FamilyFactor 12,5 jaar!

 

Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en hoe is FamilyFactor ontstaan?

Krista: ‘In maart 2011 hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Iemand uit ons beider netwerk bracht ons samen. Op dat moment was ik marketingmanager bij Leaf Holland, maar mijn droom was een bedrijf op te richten dat organisaties helpt om waarden van de doelgroep kinderen, jongeren en ouders te verbinden met de waarden van organisatie of merk. Ik was bezig met de ontwikkeling van een waardenmodel.’

 

Maartje: ‘Ik was me destijds aan het oriënteren op een vervolgstap na mijn bedrijf KidWise en een managementfunctie bij CliniClowns. Er was direct een klik tussen ons. We begonnen samen te sparren over dat waardenmodel en dat doen we sindsdien eigenlijk nog steeds! In no-time bedachten we de naam FamilyFactor en zaten we in de auto op weg naar onze eerste opdracht.’

 

Wat is jullie van die eerste periode het meest bijgebleven?

We hebben veel mooie herinneringen samen opgebouwd. Krista: ‘Zo genoten we van de organisatie van een teamdag voor onze eerste opdrachtgever. We zijn met hen in een oude schoolbus naar een basisschool gegaan. Door middel van allerlei kraampjes met spelvormen is het team de hele dag met de leerlingen aan de slag gegaan. Leuk te ervaren dat er direct grote projecten op ons pad kwamen waar wij beiden veel plezier aan beleefden.’ Maartje: ‘Bij een van onze eerste opdrachten zag ik Krista ontpoppen als een soort talentvolle quizmaster toen we een kinderjury uitnodigden hun visie en mening met een aantal organisaties te delen. En de manier waarop ze allerlei inzichten van die dag op een heldere en verhalende samenvatte, was indrukwekkend’.

 

Waar zijn jullie het meest trots op?

Krista: ‘We zijn trots op hoe wij onszelf steeds hebben uitgedaagd en doorontwikkeld in ons aanbod voor commerciële bedrijven, goede doelen organisaties en onderwijsorganisaties, waarbij onze maatschappelijke missie steeds het uitgangspunt is voor ons denken en doen.’ Maartje: ‘En we zijn trots op de openheid waarmee we samenwerken. Het kan schuren met elkaar, maar dat kunnen wij samen goed en levert altijd meerwaarde op.’

Afbeelding

Wat vinden jullie belangrijk in jullie werk?

Maartje: ‘Ik word blij van alle sessies die wij mogen faciliteren waar energie vrijkomt. In co-creatie met kinderen en jongeren bijvoorbeeld doordat zij zich gehoord voelen, leren van het onderwerp én beseffen dat hun visie en mening waardevol is. Of als teamdagen door de deelnemers worden ervaren als een energieke, afwisselende en creatieve flow met betekenisvol resultaat.’ Krista: ‘Verbinding maken vanuit verschillende perspectieven, samen met opdrachtgevers, kinderen, jongeren en ouders, is voor ons ook een bron van positieve energie. Goed luisteren, kennis toevoegen en het vermogen om het geheel te analyseren en samen te vatten, vormt een belangrijk aspect van ons werk. Als onze opdrachtgevers en hun team geraakt worden door onze verhalende samenvatting van hun missie en waarden, maakt dat ons blij.

 

Wat maakt jullie al 12,5 jaar een sterk team?

We zijn complementair aan elkaar. Krista is een natuurlijke verbinder, creatief en in staat anderen te empoweren. Ze brengt plezier en energie in de groep. Maartje is meer onderzoekend, gericht op ontwikkeling en houdt van complexe puzzels. Onze verschillen vullen elkaar aan en zorgen voor meerwaarde.

 

En we delen dezelfde basiswaarden en normen. Hierdoor lukt het om belangrijke zakelijke beslissingen samen goed te nemen en elkaar te ondersteunen, zowel in ons professionele als persoonlijke leven als dat nodig is. We hebben ervaren dat we er voor elkaar kunnen zijn, ook in de moeilijke momenten, zoals toen Maartje in 2017 een whiplash had en met het verlies van dierbaren.

 

Welke ontwikkelingen hebben jullie in jullie vakgebied ervaren?

In de beginjaren van FamilyFactor waren MVO-afdelingen in commerciële bedrijven vaak geïsoleerd en kostte het veel inspanning om ze samen te brengen om gezamenlijk strategieën te ontwikkelen voor maatschappelijke impact. De laatste jaren zien we dat bedrijven ons vanuit het hart en met de intentie om samen impact te creëren benaderen. Goede doelenorganisaties en de overheid hebben 'purpose marketing' omarmd en doelgroepdenken is daar nu ook sterk verankerd. Verder zien we steeds meer partnerships en samenwerkingsverbanden ontstaan waarin organisaties hun krachten bundelen voor een gezamenlijk maatschappelijk doel.

 

En we zijn blij met de toenemende aandacht voor onderwijsvernieuwing met aandacht voor opgroeien in onze snel veranderende samenleving. Zeer kort samengevat gaat het over leren ontdekken wie je bent en waar je voor staat, ontwikkeling vanuit jouw eigen basis en talenten. Met focus op het welzijn van het individu, leren samenleven en aandacht voor de wereld.

Afbeelding

Wat hadden jullie willen bereiken, maar is niet gelukt?

Samen met twee andere ondernemers wilden we een succesvol educatief concept uit Finland naar Nederland en andere Europese landen halen. Een bijzonder belevingsgericht real-life-concept voor kinderen van 9-12 jaar, waar een mini-maatschappij wordt nagebootst. Dit concept richt zich op financiële educatie, burgerschapsvorming en talentontwikkeling. Helaas stond dit project stil door de impact van corona en is het project om andere redenen daarna niet van de grond gekomen. Wel hebben wij er een zeer bijzondere vriendschap met ons vieren aan overgehouden.

 

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst met FamilyFactor?

Onze samenleving heeft te maken met een groot aantal uitdagingen. Van klimaatverandering tot polarisatie, van mentale gezondheid die onder druk staat tot toenemende kansenongelijkheid. Educatie is van groot belang voor een betere toekomst. Kinderen op jonge leeftijd begeleiden in deze snel veranderende samenleving. Op jonge leeftijd leren en ervaren: Hoe leven we goed samen in alle diversiteit? Hoe zorgen we goed voor onszelf, de ander, de samenleving en de wereld?

 

We hopen dat wij als FamilyFactor, samen met onderwijsorganisaties, bedrijven, stichtingen en overheid een nog grotere bijdrage kunnen leven aan een positieve maatschappelijke impact.

 

We zien uit naar de volgende 12,5 jaar!

 

Lees meer over wat we doen