Header image

Case BLICK op onderwijs: strategisch beleidsplan en communicatie

BLICK op onderwijs is een bovenschoolse organisatie met 9 PO-scholen en een VO-school in Capelle en Krimpen aan den IJssel.

 

Als onderdeel van de ontwikkeling van haar strategisch beleidsplan heeft FamilyFactor BLICK op onderwijs begeleidt bij het identificeren, doorleven en formuleren van ‘Het ideaal en de kernwaarden van BLICK op onderwijs'. In co-creatie met diverse stakeholders en met inspiratie en handvatten voor implementatie en communicatie.

'De B van Boeiend onderwijs, onze essentie, resoneert bij iedereen. Dat betekent heel veel voor mij. Bij het gevoel dat ik heb meegekregen van de werksessies staat de B voor: betekenisvol, bewustwording, bruisend, bloeien, breed, blij en borgen. Veel dank daarvoor!'.
- drs. Esmée Smit, voorzitter College van Bestuur BLICK op onderwijs -
Afbeelding

FamilyFactor aanpak

Onze aanpak met de volgende uitgangspunten:

  • FamilyFactor WaardenWerelden©: zij vormen de rode draad in onze aanpak. Met relevante waarden, emoties en onderwijstrends die leerlingen, ouders en leraren verbinden, ter inspiratie voor het identificeren en formuleren van: 'Het ideaal en de kernwaarden van BLICK op onderwijs'. 
  • In co-creatie: samen met alle relevante stakeholders voor waardevolle input en draagvlak. We hebben hierbij niet alleen het bestuur en de schooldirecteuren betrokken. Er zijn ook gesprekken gevoerd met leerlingen, ouders, leraren, (staf)medewerkers, Raad van Toezicht, GMR en beleidsmedewerkers van de gemeenten.
  • Een blended aanpak, online en live sessies. Individuele interviews, groepsinterviews en een aantal sesies waarbij verschillende stakeholders (online) met elkaar in gesprek zijn gegaan.
  • 'Van onderaf': we zijn gestart met gesprekken met de schooldirecteuren en  kernteams van alle individuele scholen over toekomstvisie en (gewenste) identiteit en kernwaarden van de scholen.
  • Gemeenschappelijke basis voor doorvertaling in positionering en communicatie op schoolniveau, elke school met zijn eigen identiteit: lees meer
  • Doorvertaling naar impactvolle arbeidsmarktcommunicatielees meer

 

'Wat een bijzondere ervaring om via online werksessies echte verbinding met elkaar te voelen, dit spat van het scherm af! Het voelt als een warm bad. En het resultaat: wat een waardevolle uitkomsten!'
- Wilma Lingen - HR adviseur BLICK op onderwijs -

Benieuwd naar meer van onze cases?

WereldKidz: WereldKidz-Koers 2023-2027

BLICK op onderwijs: Boeiend leren voor nu en de toekomst

OBS De Voorsprong: Schoolprofiel, studiedagen en PR

Volant waardenvol onderwijs: Positionering; essentie en kernwaarden 

Kralingsche school: Positionering en strategische doelen

Meer klantcases

Logo Logo Logo Logo Logo Logo
'Ik vind het fijn dat jullie onze mening vragen over wat wij belangrijk vinden binnen het onderwijs. Dat is niet iets waar ik elke dag over nadenk, maar wel heel leuk en ook goed dat wij hierover advies kunnen geven.’
- Leerling groep 8 -